Intro: The Silverrudder Challenge

(23.10.2014 DE / EN) Silverrudder Challenge of the sea - Einhand Rund Fünen im September // Single-handed Round Fyn in September
[All pictures Copyright Silverrudder Challenge & tractrac.com]

Copyright (c) tractrac.com Screenshot

Ballad Saphir 20.09. - 12:17 -Copyright (c) tractrac.com Screenshot

Ballad Saphir 20.09. - 18:30 Sunset -Copyright (c) tractrac.com Screenshot

Ballad Saphir 20.09. - 22:00 -Copyright (c) tractrac.com Screenshot

Ballad Saphir 21.09. - 10:45 -Copyright (c) tractrac.com Screenshot

Copyright (c) tractrac.com Screenshot

Copyright (c) Silverrudder Challenge

------------------------------------------------------------------

-------------------GERMAN VERSION (English below)------------

-----------------------------------------------------------------

Eine der letzten grossen Herausforderungen – von den Veranstaltern möglichst nah am kalendarischen Herbstanfang (Autumn equinox – Tag und Nacht gleicher Länge) geplant – findet seit 2012 mit erstaunlichem Anstieg der Meldezahlen die ‚Silverrudder Challenge‘ statt.

Der Kurs:

134sm Einhand Rund Fünen mit Start/Ziel in Svendborg. Je nach Windrichtung wird die Rundungsrichtung von der Wettfahrtleitung festgelegt. 2012 & 2013 wurde Fünen an Backbord gelassen, während Fünen 2014 aufgrund der vorhergesagten östlichen Winde an Steuerbord gelassen werden musste.

Während zur 1. Silverrudder Challenge ca. 20 Yachten meldeten, waren es 2013 bereits 85 Teilnehmer. 2014 wurde erneut ein Rekord verzeichnet mit 186 Teilnehmern.

Damit ist 2013 & 2014 die Silverrudder Challenge die weltweit grösste Einhand-Regatta.

2014 startete die Ballad ‚Saphir‘. Bjarne Müller Hansen hatte mit seiner ‚Mylle‘ ebenfalls gemeldet , musste jedoch kurzfristig absagen aufgrund eines zuvor im Starkwind beschädigten Segels.

Für ‚Saphir‘ begann das Rennen um 8:30 Uhr vor Svendborg mit achterlichem Wind und guten 5,2kn Fahrt.

Hilfreich wäre es sicherlich den Middelfart Sund vor Einbruch der Dunkelheit zu passieren. Das allerdings ist schwer zu schaffen für eine Ballad mit einem benötigten Schnitt von 5,5kn um vor Ende der Dämmerung (Sonnenuntergang 18:10 Uhr) Strib und Fredericia passiert zu haben.

Bis zur Nordspitze von Lyö um 12:00 Uhr konnte die ‚Saphir‘ noch eine Durchschnittsgeschwindigkeit von 4,8kn erreichen, bevor dann allerdings zwischen Lyö und Helnaes die erste Schwachwindperiode einsetzte.Die Geschwindigkeit brach ein, was sicherlich bei noch anstehenden fast 100sm die Nerven strapazierte.

Querab Assens verschwand die Sonne hinter der Kimm und erst um 21:30 Uhr erreichte ‚Saphir‘ den südlichen Eingang zum Middelfart Sund.

Um ca. 22:00pm mussten bei extrem wenig Wind die ersten Kreuzschläge zur Einfahrt in den inneren Sund getätigt werden. Nach Phasen mit nahezu Flaute und NULL Fahrt über Grund hatte ‚Saphir‘ es schliesslich um ca. 2:00 Uhr geschafft und den Middelfahrt Sund passiert. Sie kreuzte mit ca. 3,5-4 kn zum nördlichen Tor bei Aebelö.

Dort war um 13:10 Uhr allerdings nach erneutem Einbruch des Windes für ‚Saphir‘ Schluss. Sie passierte das Tor ‚Aebelö Nord‘ um ca. 10:45 Uhr mit ~ 1kn Fahrt und brach die Wettfahrt ca. 2,5 Std später  und 3sm weiter östlich ab und steuerte Bogense, ihren Heimathafen an.

Die Wettfahrt insgesamt haben 41 Teilnehmer von 186 gemeldeten Teilnehmern beendet. Die Wetterbedingungen 2015 werden hoffentlich mehr Teilnehmern die Beendigung der Wettfahrt erlauben.

2015 plant nun die SY Liese (GER) – infiziert von der Berichterstattung und angezogen von einer sicherlich einmaligen Erfahrung ihre Teilnahme. Ebenso wie die SY Mylle (DEN) werden voraussichtlich mindestens 2 Ballads an den Start gehen.

Die Wettfahrtleitung unterstützt die Idee des ‚Fleet Races‘ (wie 2014 die Seascape 18 Flotte) und eine Ballad Klasse, die bereits ab 5 gemeldeten Ballads gewertet wird.

Besonderer Hinweis: Es gelten KEINE Klassenregeln und jeder Skipper wird ermutigt erfinderisch zu sein, um sein Boot schneller zu machen.

Die Wettfahrt wird nach KVR gesegelt – ist also eigentlich als Spass-Event ausgerichtet und die Ansteuerung der ein oder anderen Enge/Tonnenpassage erfordert sicherlich etwas Aufmerksamkeit. Die Wettfahrtleitung betont, dass es keine weiteren Einschränkungen in der Wahl des Kurses gibt. Die Skipper können so weit unter Land segeln, wie Sie es für verantwortlich halten. Nichtsdestotrotz ist an den Meldezahlen zu erkennen, dass diese Regatta eine starke Anziehung auf viele Ostseesegler ausübt.

Frühes Melden sichert geringe Meldegebühren – und ein genauer Blick in die Ausschreibungsunterlagen ist vorher Pflicht, damit jeder weiss, worauf er sich einlässt.

Anmeldezeitfenster mit steigender Meldegebühr werden ebenfalls entsprechend der Natur definiert:

1. Meldeperiode: 1.1.2015 – 20.3.2015 (Frühjahrs equinox)

2. Meldeperiode: 21.3.2015 – 21.6.2015

3. Meldeperiode: 22.6.2015 – 14.09.2015, 12.00am.

Eine gesonderte Meldeperiode bekommen die Teilnehmer der Silverrudder Challenge 2014 zugestanden.

Die Gesamtmeldungen werden voraussichtlich auf 300 limitiert. 

Eine entsprechende Planung und Vorbereitung während des Winterhalbjahres kann hilfreich sein.

Sei die erste Ballad, die diese Prüfung absolviert und Teil der startenden Ballad Klasse!


Sämtliche Schiffe werden mit einem GPS Tracker ausgestattet, so dass z.B. Familie/Freunde die Regatta verfolgen können.

Weitere Links zur Silverrudder Challenge:  --> Am Ende des Artikels

------------------------------------------------------------------

-------------------ENGLISH VERSION----------------------------

-----------------------------------------------------------------

One of the last great challenges - from the organizers as close to the calendrical beginning of fall (Autumn equinox - day and night of equal length) planned - has been held since 2012 with an astonishing increase in the number of entries – the Silverrudder Challenge.

The Course:

134nm Single Handed Non-Stop Around Fyn with start / finish at Svendborg Amatör Sejlklub. Depending on the wind direction, the rounding direction is determined by the race committee. 2012 & 2013 Fyn has been kept on port, while 2014 – due to easterly winds forecast, Fyn had to be kept on starboard.

After the first Silverrudder Challenge with approx. 20 yachts participating in 2012, there were already 85 participants  in 2013. 2014 a new record has been established with 186 participants.

This makes Silverrudder Challenge 2013 & 2014  the world's largest single-handed yacht race.

In 2014 started the Ballad ‘Saphir '. Bjarne Müller Hansen had also signed in with his SY Mylle, but had to cancel at short notice due to a damaged sail in strong winds just before the race.

,Saphir’ started the race downwind at 8:30am before Svendborg at good 5,2kn speed.

For sure - it would be helpful to go through the passage Middelfart Sound before nightfall. However, this is difficult to achieve for a Ballad with a required speed average of 5,5kn until end of dusk (sunset 18:10pm) to pass Strib and Fredericia.

To the northern tip of Lyö at 12:00am ‘Saphir’ could still achieve an average speed of 4,8kn before the first low-wind period reached the fleet of small keel boats between Lyö and Helnaes.

The speed breakdown with pending nearly 100 sm certainly strained nerves. Abeam Assens the sun disappeared behind the horizon and at 21:30pm, ‘Saphir’ reached the southern entrance to Middelfart Sound.

At around 22:00pm the first beat to windward had to be done to the inner Sound. After periods of lull and almost zero ground speed ‘Saphir’ had finally made it around 2:00am. He managed the Middelfart Sound and started to beat windward with about 3.5-4 knots aiming to the northern gate at Aebeloe.

It was at 13:10pm finally after a renewed slump in the wind for ‘Saphir’ to cancel the race. She passed through the gate, Aebeloe North ' at 10:45am with approx. 1kn and cancelled the race about 2.5 hours later and 3nm further east from the gate and headed towards Bogense, his home port.

The race ended with in total 41 finishers at reported 186 participants. Hopefully, the weather conditions in 2015 will allow even more participants to finish the Silverrudder Challenge.

In 2015 the SY Liese (GER) is planning - infected by the coverage and attracted by a certainly unique experience to participate. Like the SY Mylle (DEN) as well, at least 2 Ballads are expected at the starting line.

The Silverrudder Challenge Race Committee supports the idea of fleet racing (as it has been performed by the Seascape 18 fleet in 2014) and they would welcome as well a Ballad fleet scoring in 2015 from 5 entries on.

Special remark: No Class Rule applies and Skippers are encouraged to be inventive to get the boat faster!

The race is sailed by COLREG – and is designed as a fun event. The control of one or other passages certainly requires some attention. The Race Committee states, that there are no limits regarding the course. Skippers are free to go as close to the shore as they dare and find responsible. It can be seen in the number of entries that this regatta exerts a strong attraction on many Baltic sailors.

Early Subscribe ensures low registration fees - and a close look in the tender documents before duty, so that everyone knows what he is getting into. Registration slots with increasing registration fee are also in sync with nature and are following the astronomical phases of the year.

1st Period: 1.1.2015 – 20.3.2015 (Spring equinox)

2nd Period: 21.3.2015 – 21.6.2015

3rd Period: 22.6.2015 – 14.09.2015, 12.00am.

A special pre registration will be available for 2014 participants.

Total entries will be limited to 300 acc. Race Committee.

Preparation might be necessary and helpful during winter time -

Be the 1rst Ballad to finish and enjoy a friendly Ballad fleet!

All ships will be equipped with a GPS tracking device, so that family and friends can follow your route.

 

LINKS:

 

 

 

 

 

English: Event Homepage (incl. Trackersoftware to watch Full Replay)

 

 

 

 

 

English: Event Homepage – Notification of Race (2014)

 

 

 

 

 

English: Event Homepage: Hints to pass special landmarks

 

 

 

 

 

English: Event Homepage: Basic safety rules ( Race Committee will check each boat & the skipper.)

 

 

 

 

 

German: YACHT Silverrudder Report 2013

 

 

 

 

 

German: Silverrudder report Team Swashbuckler (X-99)

 

 

 

 

 

German: Snaedis Silverrudder report (Avance 36) 

 

 

 

 

 

English: BLUR J-111 Silverrudder report 2014